هارد SSD, هارد اکسترنال

همه چیز درباره هارد های SSD و HDD

همه چیز درباره هارد های SSD و HDD

امروزه SSD ها بهترین گزینه برای ذخیره داده ها و اطلاعات هر کاربر محسوب میشوند.

در این مقاله قصد داریم شما رو با هارد های SSD بیشتر آشنا کنیم.

درایوهای حالت جامد (SSD) رایج‌ترین درایوهای ذخیره‌سازی امروزی هستند. SSD ها کوچکتر و سریعتر از هارد دیسک (HDD) هستند. SSD ها بدون صدا هستند و به رایانه های شخصی اجازه می دهند باریک تر و سبک تر باشند. درایوهای دیسک سخت (HDD) در دستگاه‌های قدیمی‌تر رایج‌تر اند.

گاهی اوقات به آن یک دستگاه ذخیره سازی نیمه هادی، یک دستگاه حالت جامد یا یک دیسک حالت جامد نیز می گویند، یک SSD از حافظه غیرفرار (یعنی فلش NAND) به عنوان رسانه ذخیره سازی خود استفاده می کند. عدم وجود قطعات متحرک و استفاده از سیلیکون به عنوان رسانه، نام “حالت جامد” را به این دستگاه داده است.

نحوه کار کرد SSD

درایوهای حالت جامد با استفاده از مدارهای الکترونیکی برای ذخیره و بازیابی داده ها کار می کنند. داده ها در “بلوک ها” ذخیره می شوند و این بلوک ها فقط یک بار می توانند به طور کامل نوشته شوند. برای نگه داشتن داده های متوالی با هم و زمان پاسخ پایین، بلوک باید به طور کامل پاک شود و در بلوک دیگری بازنویسی شود.

SSD ها از نوع خاصی از مدارهای حافظه به نام رم غیر فرار (NVRAM) برای ذخیره داده ها استفاده می کنند، بنابراین همه چیز در جای خود باقی می ماند حتی زمانی که کامپیوتر خاموش است. با وجود اینکه SSD ها از تراشه های حافظه به جای یک بشقاب مکانیکی استفاده می کنند که باید به صورت متوالی خوانده شوند، اما همچنان کندتر از RAM هستند.

تفاوت SSD و HDD چیست و کدام یک بهترین است ؟

SSD ها سریع تر، بادوام تر، جمع و جورتر، کم صداتر هستند و مصرف انرژی کمتری دارند. هارد دیسک‌ها مقرون به صرفه‌تر هستند و در صورت آسیب دیدن ممکن است بازیابی اطلاعات را آسان‌تر کنند. تا زمانی که قیمت ملاک تعیین کننده نباشد، SSD ها برتر هستند ، به خصوص که SSD های مدرن اساساً به اندازه هارد دیسک قابل اعتماد هستند.

اشاره کردیم که SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد. این به این معنی است که قطرات و لرزش هایی که می تواند منجر به آسیب فیزیکی یا خارجی شود، همیشه به معنای از دست دادن اطلاعات نیست. استثناهایی وجود دارد  اما به طور کلی SSD ها بادوام هستند. با این حال، هارد دیسک قابل اعتماد به دلیل داشتن قطعات متحرک ممکن است در اثر ضربه آسیب ببیند.

SSD ها از نظر وزن سبک تر از هارد دیسک ها هستند، انرژی کمتری مصرف می کنند و به دلیل نداشتن قطعات متحرک عملاً هیچ لرزشی ندارند. آنها همچنین بهتر از یک هارد دیسک می توانند از سقوط تصادفی جان سالم به در ببرند. SSD ها داده ها را به صورت الکترونیکی روی سلول ها ذخیره می کنند، که دسترسی به داده ها را سریعتر از یک هارد دیسک در حال چرخش می کند.

طول عمر یک SSD به طور قابل توجهی بیشتر از یک HDD است. در حالی که هاردهای HDD حدود 3 تا 5 سال عمر می کنند، SSD ها می توانند تا 10 سال یا بیشتر دوام بیاورند. این به این دلیل است که SSD ها هیچ قطعه متحرکی ندارند، در حالی که هارد دیسک ها دارای دیسک های در حال چرخش هستند که می توانند در طول زمان فرسوده شوند.

بزرگترین ظرفیت یک SSD

از سال 2023، بزرگترین ظرفیت یک SSD منفرد 100 ترابایت است، در حالی که بزرگترین ظرفیت یک هارد دیسک تنها 22 ترابایت است. Nimbus ExaDrive DC بزرگترین SSD موجود در بازار با ظرفیت 100 ترابایت است. که یک درایو PCIe Gen3 x4 NVME دارد که از فلش NAND TLC سه بعدی استفاده می کند.

حافظه‌های SSD در انواع ظرفیت‌های ذخیره‌سازی موجود هستند که از حدود 120 گیگابایت شروع می‌شود و تا 100 ترابایت در فضای مصرف‌کننده در دسترس هستند. رایج ترین اندازه های SSD امروزه بین 250 تا 500 گیگابایت است که فضای زیادی برای نگهداری سیستم عامل ویندوز، رایج ترین برنامه ها و بازی ها و فایل های شخصی شما دارد.

سرعت SSD

به زبان ساده، SSD با هارد دیسک یکسان نیست. هارد دیسک ها از صفحات حساس مغناطیسی استفاده می کنند که توسط یک موتور حرکت می کنند، در حالی که یک SSD از حافظه فلش بدون هیچ قطعه متحرک استفاده می کند، به این معنی که سریعتر هستند.

به بیان ساده، هرچه سرعت بیشتر باشد، عملکرد بهتری دارد و SSD ها بهترین سرعت خواندن/نوشتن را برای بازی ارائه می دهند. به عنوان مثال، درایوهای SSD PCIe به سرعت خواندن/نوشتن 3500 تا 7000 مگابایت بر ثانیه می‌رسند، در حالی که سریع‌ترین هارد دیسک‌ها با سرعت 250 مگابایت بر ثانیه به پایان می‌رسند.

چه موادی در SSD استفاده می شود ؟

درایو حالت جامد مبتنی بر رم (SSD) یک دستگاه ذخیره‌سازی است که از ریزتراشه‌های سیلیکونی ساخته شده است که قطعات متحرک ندارد و داده‌ها را به‌جای مغناطیسی به صورت الکترونیکی ذخیره می‌کند. دو نوع SSD وجود دارد: مبتنی بر فلش و مبتنی بر RAM. دستگاه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر فناوری فلش NAND، اکثر SSD‌های مورد استفاده امروزی را نشان می‌دهند.

اجزای کلیدی SSD کنترلر و حافظه برای ذخیره داده ها هستند. مولفه اصلی حافظه در یک SSD به طور سنتی حافظه فرار DRAM بود، اما از سال 2009، معمولاً حافظه غیر فرار NAND flash است.

همه چیز درباره هارد های SSD و HDD

همه چیز درباره هارد های SSD و HDD

همه چیز درباره هارد های SSD و HDD

مزایا و معایب هارد SSD

شاید تنها نکته منفی SSD ها این است که SSD ها فناوری جدیدتری هستند و به همین دلیل گرانتر از HDD ها هستند. اگرچه آنها در حال پیشرفت هستند، اما یافتن درایوهای حالت جامد با ظرفیت بالا دشوارتر است.

داشتن فضای ذخیره‌سازی SSD اضافی، بلوک‌های «یدکی» بیشتری را برای جایگزینی بلوک‌های فرسوده فراهم می‌کند. SSD این مزیت را دارد که بسیار سریعتر، کم صداتر و مقاوم تر از هارد دیسک است، اما به ازای هر گیگابایت حافظه گران تر است.

اما از مزایا هارد SSD میتوان به 5 مورد اشاره کرد

1. دوام و قابلیت اطمینان یک SSD
گرما یکی از دلایل اصلی خرابی هارد دیسک است و گرمای کافی با حرکت مداوم قطعات متحرک هارد دیسک تولید می شود تا در طول زمان باعث خرابی آن شود. از آنجایی که یک SSD چنین قطعاتی ندارد، می تواند دمای پایین تری را با عملکرد بسیار بالاتر حفظ کند. یک SSD همچنین بهتر می تواند از پس افتادن، لرزش، شوک و فرسودگی روزمره برآید و از دست دادن اطلاعات کمتری برخوردار باشد.

2. SSD ها سریعتر از هارد دیسک ها هستند
SSD ها تا صد برابر سریعتر از HDD هستند. SSD ها زمان بوت کوتاه تری را برای کامپیوتر شما، انتقال اطلاعات فوری تر و پهنای باند بالاتر ارائه می دهند. سرعت بالاتر به این معنی است که SSD ها می توانند داده ها را با سرعت فوق العاده بالایی که در دنیای تجارت امروزی ضروری است، مدیریت کنند، به خصوص در هنگام اجرای برنامه هایی که به حجم زیادی از داده ها مانند یک سیستم عامل دسترسی دارند. همچنین SSD ها بسیار پایدار هستند که امنیت داده های ذخیره شده را تضمین می کند.

3. قدرت و انرژی کارآمد
از آنجایی که یک SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد، در مقایسه با یک هارد دیسک با دیسک چرخان مغناطیسی، برای کار به انرژی کمتری نیاز دارد. بهره وری انرژی یک مزیت بزرگ در استفاده از SSD برای رایانه شخصی و دستگاه های تلفن همراه است که طول عمر باتری یک ویژگی بسیار قابل فروش و درخواستی است.

4. وزن کمتر و بدون سر و صدا
اندازه کوچکتر آنها به SSDها اجازه می دهد تا وزن کمتری نسبت به HDD های بزرگتر با سرهای مغناطیسی و دیسک های فلزی خود داشته باشند. طراحی جمع و جور آنها SSD ها را برای لپ تاپ ها، تبلت ها و سایر دستگاه های الکترونیکی کوچک عالی می کند. عدم وجود قطعات متحرک نیز باعث می‌شود SSD‌ها بی‌صداتر از HDD‌ها باشند که نویز و لرزش‌های آن می‌تواند بسیار حواس‌پرت‌کننده باشد.

5. اندازه های عملی تر / عوامل شکل
از زمان انتشار آنها، هارد دیسک ها به دلیل اندازه های بزرگتر محدود شده اند. از طرف دیگر، SSD ها در اندازه های مختلف موجود هستند که کوچکترین آنها به اندازه یک آدامس است که تا اندازه 2.5 اینچ می باشد.

SSD بیشتر در کجا استفاده می شود ؟

SSD ها در هر جایی که هارد دیسک قابل نصب باشد استفاده می شود. به عنوان مثال، در محصولات مصرفی، در رایانه های شخصی (PC)، لپ تاپ، بازی های رایانه ای، دوربین های دیجیتال، پخش کننده های موسیقی دیجیتال، تلفن های هوشمند، تبلت ها و درایوهای انگشت شست استفاده می شوند. آنها همچنین با کارت گرافیک گنجانده شده است.

یک درایو فلش USB ساده نمونه ای از فناوری درایو حالت جامد است. SSD یک دستگاه بزرگتر و پیچیده تر است که استخرهای حافظه فلش NAND را جمع می کند، همچنین نوع ذخیره سازی که در پخش کننده های MP3 و دوربین های دیجیتال نیز وجود دارد.

برای اکثر موارد استفاده، SSD ها از هارد دیسک قابل اعتمادتر هستند، اما هارد دیسک ها دارای برخی مزایای خاص هستند. داده ها در هارد دیسک ها به جای الکترونیکی، به صورت فیزیکی ذخیره می شوند، بنابراین کمتر احتمال دارد که در طول دوره های طولانی عدم استفاده از بین بروند یا خراب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *