قلم نوری

مزایا و معایب قلم نوری

مزایا و معایب قلم نوری

قلم نوری یا همان تبلت گرافیکی

تبلت گرافیکی یک دستگاه ورودی کامپیوتری است که کاربر را قادر می‌سازد تا تصاویر، انیمیشن‌ها و گرافیک‌ها را با یک قلم مخصوص شبیه به روشی که شخص با مداد و کاغذ می‌کشد، با دست ترسیم کند. همچنین ممکن است از این تبلت ها برای گرفتن داده ها یا امضاهای دست نویس استفاده شود.

تبلت گرافیکی یک دستگاه ورودی کامپیوتر حساس به نور است که اساساً یک قلم است که برای انتخاب متن، ترسیم تصاویر و تعامل با عناصر رابط کاربری روی مانیتور کامپیوتر استفاده می شود. این قلم نوری با نمایشگرهای CRT به خوبی کار می کند زیرا این مانیتورها صفحه را اسکن می کنند که هر بار یک پیکسل است و به رایانه راهی می دهد تا زمان اسکن مورد انتظار توسط پرتو الکترونی را پیگیری کند و موقعیت قلم را بر اساس استنباط کند.

تاریخچه قلم نوری

این تکنولوژی اولین بار در سال 1955 به عنوان بخشی از پروژه گردآوری موسسه فناوری ماساچوست MIT‌، برای یک کامپیوتر نظامی ‌لوله خلا جنگ سرد ساخته شد.

این قلم به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیکسل‌های منفرد روی صفحه را انتخاب کرده و عناصر منو را دقیقاً به همان روشی که کاربران با صفحه نمایش لمسی تعامل دارند ترسیم کنند.

قلم‌های نوری در دهه 1960 در پایانه‌های گرافیکی مانند IBM 2250 رایج شد و همچنین برای ترمینال‌های فقط متن در دسترس بودند. همچنین در دهه 1980 برای رایانه‌های خانگی مانند رایانه‌های 8 بیتی آتاری و کمودور رایج شد. با این حال‌، مفهوم کار با قلم خورشیدی با صفحه نمایش‌های LCD مدرن سازگار نیست.

در نتیجه‌، دستگاه ورودی داده سرانجام از بین رفت. قلم نوری با تشخیص تغییرات روشنایی پیکسل‌های اطراف کار می‌کند. که نشان می‌دهد پرتو الکترون CRT در آن منطقه در حال اسکن است. سپس زمان وقوع را به کامپیوتر می‌فرستد‌، سپس این اطلاعات را با زمان آخرین اسکن توسط پرتو الکترون مقایسه می‌کند و به کامپیوتر اجازه می‌دهد محل دقیق قلم را تعیین کند.

مزایا و معایب قلم نوری

قلم‌های نوری مانند هر وسیله‌ی دیگری مزایا و معایبی دارد که به مواردی ار آن اشاره میکنیم.

مزیت‌های قلم نوری

دقت بالا 

استفاده از قلم نوری این امکان برای کاربر فراهم میکند تا به دقیق‌ترین شکل نقطه‌ای را که می‌خواهد انتخاب کند چرا که این ابزار فوق‌العاده دقیق می‌باشد. به همین جهت استفاده از آن در حیطه‌های گرافیکی، طراحی و هنر بسیار مناسب است چرا که ترسیم خطوط که ضخامت، صافی و نرمی آن‌ها مهم است کاملاً قابل کنترل و طبیعی است.

حجم کم

قلم نوری ابزاری کوچک است و درای ابعاد مناسبی برای حمل کردن و استفاده از آن روی میز کار است، مخصوصا برای افرادی که میز کار شلوغی دارند.

معایب قلم نوری

حالت نگهداری سخت

یکی از مواردی که  کاربران این قلم با آن درگیر هستند وقتی است که برای زمان طولانی از قلم استفاده میکنند و در دست نگه داشته شود، البته این مورد در یک قلم معمولی نیز صدق  میکند و استفاده طولانی از آن باعث میشود مچ دست دچار خستگی و درد شود. اما بهتر بدونید اندازه و جهت درست و استاندارد قرارگیری مانیتور، تا حد زیادی به کاهش این مسئله کمک می‌کند.

لزوم استفاده از مانیتورهای مخصوص

بدیهی است برای استفاده از قلم‌های نوری باید از مانیتور‌های خاص استفاده کرد در واقع  اکثر قلم‌های نوری با مانیتورهایی قابلیت استفاده دارند که با فناوری تیوب اشعه‌ی کاتدی ساخته شده‌ باشند تا قلم بتواند پرتوهای الکترونی استفاده شده در مانیتور را تشخیص دهد و بعد موقعیت عناصر را روی صفحه مشخص کند، به همین دلیل کاربران استفاده از تبلت‌های گرافیکی و نمایشگرهای لمسی را برای استفاده از این قلم انتخاب می‌کنند.

مزایا و معایب قلم نوری

مزایا و معایب قلم نوری

 انواع کاربرد‌های قلم نوری

شاید به نظرتان بیاید که قلم‌های نوری صرفاً برای کارهایی مثل طراحی کاربرد دارند اما باید گفت کاربردهای قلم نوری متفاوت است و فقط منحصر در طراحی و کار های گرافیکی نیست، که برخی از آن‌ها عبارتند از:

تدریس

از دیگر کاربردهای مهم قلم‌های نوری استفاده از آن‌ها در امور آموزشی است. امروزه بسیاری از کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود. همانطور که از تخته‌ کلاس برای طرح مباحث آموزشی استفاده می‌شود در آموزش‌های آنلاین نیز صفحه لمسی قلم نوری مانند تخته کلاس عمل می‌کند برای مثال رسم شکل‌های هندسی مانند دایره روی صفحه لمسی کار ساده‌تری است.

 مدیریت و بازاریابی

دسته‌ای از مدیران و بازاریابان کارشان با ارائه presentarion در ارتباط است برای این کار داشتن یک قلم نوری یه جای موس برای ارائه طرح مورد نظرتان می‌تواند بسیار مفید باشد.

بهترین نرم افزارها برای نوشتن با قلم نوری

با چند نمونه از کاربردهای قلم نوری آشنا شدیم، برای استفاده از قلم‌های نوری نرم افزارهای متنوعی طراحی شده است که استفاده از تبلت گرافیکی را آسان تر کند. در اولین مرحله باید هدف خود را از استفاده از این کالا مشخص کنید. ما سه برنامه که شاید بیشتر مورد استفاده شما قرار بگیرد را معرفی میکنیم ؛

برنامه FluidMath

اگر دانشجو هستید مخصوصاً دانشجویان علوم‌پایه، مهندسی می‌توانید از نرم افزار FluidMath استفاده کنید چرا که این نرم افزار برای نوشتن با قلم نوری طراحی شده است. شما می‌توانید نکات جزوه ی خود را از قبیل یادداشت‌ها، نمودارها و… را براحتی در آن وارد کنید.

برنامه PDF Annotator

اگر در فایل‌های PDF نیاز به هایلایت کردن و حاشیه‌نویسی دارید می‌توانید از PDF Annotator استفاده کنید که براحتی می‌شود با استفاده از قلم نوری در آن هایلایت داشته باشید، خط بکشید، بنویسید و حتی امضا کنید.

تخته آنلاین Google Jamboard

تخته آنلاین Jamboard یا تخته‌ی آنلاین گوگل یکی دیگر از محیط‌هایی است که می‌توان با ایجاد یک صفحه سفید در آن با استفاده از قلم نوری اقدام به نوشتن و ترسیم کنید و در نهایت آن را به صورت تصویر و PDF خروجی گرفت. فراموش نکنید این محیط یک ابزار آنلاین در گوگل است نه یک نرم افزار جداگونه است.

دو مدل برتر قلم نوری برای تدریس

عواملی مانند نحوه برگزاری کلاس آنلاین، نوع مطالب و شیوه‌ی تدریس در انتخاب تجهیزات سخت‌افزاری مانند انواع قلم نوری موثر هستند. مهم است بدانید که بسیاری از انواع قلم نوری کارایی‌‌های اضافه و پیجیده‌ای دارند که عملا در آموزش بی‌استفاده بوده و تنها هزینه‌‌های بیشتری روی دست کاربر می‌گذارند. در این بخش دو مدل از پرکاربردترین انواع قلم نوری مناسب با کاربری آموزشی را معرفی می‌کنیم.

قلم نوری XP Pen Deco 01 V2

اگر در تعیین قیمت قلم نوری برای تدریس آنلاین خود محدودیت بیشتری دارید، این محصول از شرکت XP یکی از گزینه‌‌های اصلی مناسب شما است. ابعاد آن تقریبا ۶٫۲۵ در ۱۰ اینچ است. دو دکمه‌ی قلم و پاک‌کن کار شما با این وسیله را ساده کرده؛ هرچند که ۶ دکمه‌ی دیگر نیز با کاربری‌‌های متفاوت در اختیار دارید.

قلم نوری XP Pen Deco 01 V2 با سیستم‌عامل‌‌های ویندوز، مک و اندروید سازگار است. از ویژگی‌‌های بارز آن نیز چهار چراغی هستند که در گوشه‌ی صفحه آن به‌منظور تشخیص مناطق فعال، تعبیه شده‌اند. این دکمه‌ها هنگام کار در تاریکی مفید واقع می‌شوند. ارتباط قلم با دستگاه نیز تنها از طریق کابل USB میسر بوده و قابلیت بی‌سیم ندارد.

قلم نوری Wacom Intuos

برند وکام، یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای تولیدکننده‌ی قلم نوری برای کامپیوتر و دیگر دستگاه‌هاست. مدل Intuos‌ این برند در دو سایز کوچک و متوسط تولید شده و سایز کوچک آن به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع قلم نوری برای نوشتن محسوب می‌شود. سایز صفحه‌ی تبلت این محصول ۶ در ۳٫۷ اینچ است. قابلیت حساسیت با فشار نیز ویژگی جالب‌توجه آن است که در برخی موارد، مانند کلاس‌‌های نقاشی می‌تواند مفید باشد.

جنس بدنه‌ی قلم نوری Wacom Intuos پلاستیک بسیار مقاوم به خراش و ضربه است که یکی از دلایل قیمت مناسب آن نیز محسوب می‌شود. سازگاری با دستگاه‌‌های ویندوز، مک و اندروید، اتصال بی‌سیم و چهار دکمه‌ی تنظیمات نیز دیگر ویژگی‌‌های مهم این محصول هستند.

تیم پروتاچ به کاربرانی که از قلم نوری استفاده میکنند نکات مهمی را یادآور میشود :

این کالا به آب و الکی حساس است ، پس باید در نگهداری و حفظ سلامتی کالا بسیار دقیت کرد.

همینطور برای جا به جایی قلم نوری هم حتما از یک جعبه یا کاور ضربه گیر استفاده کنید که کالا در معرض ضربه خوردن قرار نگیرد.

برای اتصال قلم‌های نوری به لپتاپ، آن سمت از کابل که به پد متصل میشود، بهتر است داخل پد باشد تا از احتمال آسیب به قسمت پورت جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *