قلم نوری

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی موضوعی است که قطعا نیاز به بیان قابل درک دارد تا کاربران به طور کامل و جامع با این دستگاه آشنا شوند و از قابلیت های گرافیکی قلم نوری آگاهی پیدا کنند . اگر شما هم به این دستگاه دیجیتال و پر کاربرد علاقه مندید تا پایان این مقاله همراه پروتاچ باشید.

قلم نوری چیست؟

قلم نوری ابزاری است که در واقع به ما توانایی طراحی و نوشتن بر روی صفحات دیجیتالی را می‌دهد.

تبلت طراحی ، تبلت گرافیکی ، پد طراحی و … نام های دیگری هستند که معمولا از این کالا بین کاربران و در بازار دیجیتال یاد می شود، اما اگر نام انگلیسی قلم های نوری را معیار قرار بدهیم Pen Tablet قلم های نوری بدون نمایشگر و Graphic Tablet قلم های نوری با نمایشگر است.

این دستگاه یک امکان جذاب و کاربردی در عصر فناوری و اطلاعات که برای افراد در حوزه‌های مختلف مثل هنرمندان طراح و گرافیست حائز اهمیت است.

شما با داشتن چنین ابزاری می‌توانید سبک جدیدی از حرفۀ خود را تجربه کنید؛ همینطور می‌توانید استاد همین سبک شوید یا در کنار دیگر ابزار میز طراحی خود از این گجت‌های دیجیتالی بهره‌مند شوید.

تاریخچه قلم های نوری

اولین قلم نوری در سال 1952 ساخته شد و بخشی از پروژه جنگ سرد Whirlwind در MIT بود. این قلم نوری در نمایشگرهای CRT در سیستم پدافند هوایی ایالات متحده مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از اولین موارد استفاده گسترده از این قلم‌ها در کنسول‌های نمایش موقعیت AN / FSQ-7 برای نظارت بر حریم هوایی ارتش بود.

در دهه ۶۰ میلادی استفاده از قلم‌های نوری در پایانه‌های گرافیکی مثل IBM 2250 رایج بود، همچنین در پایانه IBM 3270 نیز فقط برای ورود داده‌های متنی از آن استفاده می‌شد.

قلم های نوری در سال 1979 توسط بنیان گذاران Fairlight ، Peter Vogel و Kim Ryrie طراحی شدند. استفاده از قلم نوری در اوایل دهه 1980 بسیار طرفدار داشت چرا که در Fairlight CMI (یک ترکیب کننده دیجیتالی، نمونه گیر و محیط کار صوتی دیجیتالی) و BBC Micro (سیستم میکروکامپیوتر بی بی سی) کاربرد قابل توجهی داشت.

در دهه ۸۰ میلادی نیز موارد استفاده از قلم نوری توسعه پیدا کرد و در  Fairlight CMI (یک ترکیب کننده دیجیتالی، نمونه گیر و محیط کار صوتی دیجیتالی) و BBC Micro (سیستم میکروکامپیوتر بی بی سی) مورد استفاده قرار گرفت.

بعدها از این قلم‌ها در گرافیک و طراحی دیجیتال و بازی‌های کامپیوتری نیز استفاده شد و عملکردی شبیه به موس پیدا کرد.

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

قلم های نوری اقسام مختلفی و دسته بندی های متعددی دارند که هر کدام از این انواع قلم نوری های موجود جهت استفاده خاصی طراحی و روانه بازار شده اند. طراحی این وسیله این امکان را برای کاربران مختلف ایجاد می کنند که بتوانند هر آنچه را که می خواهند به شیوه سنتی، با قلم بر روی کاغذ ترسیم کنند و نتیجه کار خود را در کامپیوتر و به صورت دیجیتالی و مدرن، به نمایش بگذارند.

به دلیل کاربردهای خاص انواع مختلفی از optical pen در بازار وجود دارد. اندازه های صفحات optical pen کوچک و بزرگ هستند و از نظر حساسیت به فشار و رزولوشن با یکدیگر فرق دارند.

برخی از قلم های نوری را می توان روی تبلت استفاده کرد ولی انواع گران تر آن، قلم های نوری می باشند که به صورت مستقیم روی صفحه مانیتور نوشته می شوند که اندازه این مانیتورها می تواند از 10 تا 24 اینچ متغیر باشد.

مزیت استفاده از مانیتورهای قلمی این است که کاربر در همان جایی که می نویسد می تواند نتیجه کار خود را مشاهده کند. لازم به ذکر است که وضوح قلم های نوری روز به روز در حال بهبود و افزایش می باشد و از هزار نقطه در اینچ به دو هزار و بیشتر رسیده است.

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی بیشتر قلم های نوری بدون سیم می باشند که باعث استفاده آسان و راحت تر کاربران می شود، هر چند که بیشتر صفحات رسم یا Tablet ها توسط یک کابل به پورت USB وصل می شوند. مدلهایی  هم وجود دارد که دارای صفحه رسم بدون سیم و یا بلوتوث دار هستند که ارتباط بین Tablet و کامپیوتر در این مدل ها از طریق امواج بی سیم Bluetooth تامین می شود.

در حال حاضر گران ترین نوع از انواع قلم نوری آن هایی هستند که مستقیما بر صفحه مانیتور قابل کاربری هستند. سایر مدل های قلم های نوری بر روی صفحه یا تبلت استفاده می شوند. در حال حاضر قلم نوری را با نام های تبلت گرافیکی، تبلت طراحی، پد طراحی و دیجیتالیزر می شناسند. در بعضی از طبقه بندی های قلم های نوری نیز، آن ها را در دو دسته قلم های نوری با نمایشگر و قلم های نوری بدون نمایشگر تقسیم می کنند.

قلم های نوری باتری دار

این نوع قلم نوری به واسطه باتری که در خود جا داده است میتواند تا مدت زمان محدودی قابل استفاده باشد . جالبه بدونید این دستگاه به هنگام استفاده از خود اشعه تولید می کند که این یه ویژگی منحصر به فرد در مورد قلم های نوری باتری دار است .

قلم نوری LED

قلم نوری LED ، یکی از انواع قلم نوری است که وقتی مورد فشار قرار میگیرد رنگ هایی روشن از خود ساطع می نمایند و قابلیت شارژ مجدد را نیز دارند.

قلم های نوری سیم دار

این مدل از قلم نوری که از ابتدا اختراع این محصول به این شکل بوده کاربرد زیادی بین کاربران دارد . این مدل از قلم های نوری به خاطر سیمی که به آن متصل است احتیاجی به شارژ ندارد که همین امر موجب دو نکته مثبت و منفی میشود .

نکته مثبت اینکه کاربر نیاز ندارد که بعد از هر استفاده قلم نوری را به شارژ زده و مدتی را به انتظار بنشیند تا قلم نوری شارژ شود . اما نکته منفی اتصال سیم این است که ممکن است در بسیاری از موارد این سیم برای کاربر دست و پا گیر باشد .

البته باید دانست که امروزه قلم های نوری طراحی شده اند که هیچ سیمی به آنها متصل نیست و از طریق بلوتوث می توانید اطلاعات را به صفحه نمایش منتقل کنید .

قلم های نوری طراحی

این نوع از قلم های نوری، بهترین گزینه برای طراحان محسوب میشود. قلم نوری طراحی به کاربر این امکان را می دهد که با استفاده از نور بتواند طرح مورد نظرش را آنگونه که میخواهد ترسیم کند. این مدل از قلم نوری قابلیت به تصویر کشیدن طرح های سه بعدی را نیز دارد.

طراحان برای ترسیم مدل سه بعدی خود توسط قلم نوری طراحی انتخاب میکنند که منبع نور در کجا واقع شود و سپس شما میتوانید نمایش های سه بعدی از تاثیر نور بر منطقه اطراف را مشاهده نمایند.

قلم های نوری با نمایشگر

قلم های نوری با نمایشگر، فقط یک نمایشگر هستند و با اتصال به کامپیوتر می توانند تصویر کامپیوتر را به صورت با کیفیت بر روی خود به نمایش بگذارند. پس بهترین پیشنهاد برای افرادی که به تصویرسازی علاقه دارند و مستعد انجام امور تصویرگری هستند این قلم های نوری با نمایشگر هستند، زیرا استفاده از انواع قلم نوری با نمایشگر، اختیار عمل بسیار بالایی به آنها می دهد.

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

قلم های نوری با نمایشگر

هنرمندانی که در حوزه تصویر گری فعالیت میکنند اختیار عمل بسیار بالایی در حین طراحی با مدل های نمایشگر دارند.

قلم های نوری بدون نمایشگر

این نوع از قلم های نوری، به شکل یک پد طراحی و یا یک صفحه هستند. پس از اتصال به کامپیوتر کاربر می تواند نوک قلم نوری را حرکت دهد و حرکت اشاره گر را روی مانیتور کامپیوتر خود مشاهده کند. این نوع از قلم نوری، نسبت به مدل های دیگر از انواع قلم نوری کاربردی سخت تر و پیچیده تر دارد. بنابراین لازم است در زمینه کار با آن تمرین بیشتری توسط کاربر انجام شود تا بتواند به درستی از این دستگاه استفاده کند و بر نحوه کار کردن با آن تسلط کافی را پیدا کند.

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

قلم های نوری بدون نمایشگر

در این نوع تبلت طراحی یا پد طراحی معمولا هنرمند نیاز به زمان دارد تا به این نوع تکنیک که صفحه نمایش را مشاهده بکند وقلم را روی پد حرکت بدهد عادت کند.

قلم نوری تبلت

قلم نوری در ابتدا برای ترسیم اشیاء و اشکال بر روی صفحات کامپیوتری مورد استفاده قرار می گرفت. ترسیم، توسط این قلم های نوری، واضح نبود و استفاده از آن نیز دشواری هایی داشت. یکی از دشواری های استفاده از این نوع قلم نوری این بود که کاربران و تصویر گران برای استفاده از آن باید به صفحه مانیتور نزدیک می شدند. بنابراین تبلت ها جایگزین این قلم ها شدند و جهت خلق امضا و استفاده در امور گرافیکی و طراحی و تصویرگری مورد استفاده قرار گرفتند. بنابراین طراحان و گرافیست ها به جای اینکه طرح شان را روی کامپیوتر ترسیم کنند روی صفحه تبلت، طراحی خود را انجام می دهند.

کاربردهای قلم نوری

در ابتدا قلم نوری برای امضاهای الکترونیکی مورد استفاده قرار میگرفت که در واقع همچنان هم در بعضی اداره جات برای ثبت امضا، از این ابزار استفاده میکنند. اگر اداره جات تنها قصد استفاده از این تجهیز را برای ثبت امضاها دارند، بهتر است از مدل هایی که سایز مناسبی برای این کار دارند استفاده کنند، تا راحتی بیشتری در کار داشته باشند.

قلم نوری، یک وسیله نوشتاری کامپیوتری برای نوشتن یا کشیدن اشکال در لوازم دیجیتال مانند لپ‌تاپ، موبایل، تبلت یا حتی صفحه‌ی نمایشگر کامپیوتر است. انواع قلم نوری ، همگی از یک فتوسل دیجیتال و یک لوله‌ی پرتو کاتدی کوچک با سیستم نوری تشکیل شده‌اند.

مکانیسم عملکرد قلم نوری از طریق تشخیص تغییرات پیکسل‌‌های صفحه‌نمایش، هنگام تماس رابط اسکنر درونی قلم (CRT) با صفحه انجام می‌شود. این اسکنر، درون فتوسل قلم تعبیه شده و سیگنال‌‌های دیجیتال را به مانیتور ارسال می‌کند. به‌این‌ترتیب، امکان تشکیل اشکال دقیق، غیرهندسی و دلخواه بر روی صفحه فراهم می‌شود.

اما کاربردی که امروزه فرا گیر شده برای کسانی است که قصد استفاده از قلم نوری برای تدریس آنلاین دارند. آنها میتوانند از مدل ها و سایزهای متنوعی استفاده کنند. اما توصیه پروتاچ برای کسانی که درس های تخصصی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و همچنین دروس دانشگاهی دستگاه هایی با ابعاد بزرگ است.

زیرا که ابعاد سطح فعال پد بزرگتر بوده و قطعا فضای بیشتری برای نوشتن و رسم شکل خواهند داشت. به طور مثال مدل هایی مانند تبلت گرافیکی وکام مدل CINTIQ 16 DTK-1660 از برند وکام و تبلت گرافیکی وکام مدل CINTIQ FULL HD DTK دومدل بسیار پر کابرد و پر فروش در حوزه آموزش هستند.

کسانی که در حوزه طراحی انیمیشن، گرافیک، نقاشی و… فعالیت میکنند،توصیه میشود قلم نوری که دارای حساسیت به فشار 8192سطح، رزولوشن قلم 5080LPI،نرخ پاسخگویی بالای 200PPS و دارای حساسیت به زاویه 60درجه است استفاده کنند. به دلیل آنکه باعث میشوند دقت و کیفیت بالاتری را در طراحی داشته باشند و بهتر است از سایزهای بزرگ استفاده کنند.

معمولا در اتوماسیون اداری از برنامه های خاصی استفاده میشود که شاید با تمامی این دستگاه ها سازگاری نداشته باشند. اگر قلم نوری برای ادارجات و اتوماسون اداری مورد استفاده است، بهتر است با توجه به برنامه و ویندوز مورد استفاده، قلم را انتخاب کنند.

درواقع اکثر ادارجات از ویندوز 7 استفاده میکنند، که میتوانند از وکام مدل One by در سایزهای مختلف با توجه به نیازها و کارکردها انتخاب و استفاده کنند. به این دلیل که این مدل وکام نسبت به سال ساخت سازگاری بیشتری با سیستم اتوماسیون اداری دارد.

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

تفاوت قلم نوری و موس

میتوان گفت قلم‌های نوری نوع پیشرفته موس‌های قدیمی به شمار می‌روند. اما برای درک بهتر معنی قلم نوری، لازم است تفاوت‌های اصلی قلم‌های نوری با موس را ذکر کنیم:

. شکل ارگونومیک:

به خاطر طراحی خاص موس‌ها، کار مداوم با این ابزار‌ باعث خستگی مچ دست می‌شود. ضمن اینکه شکل حرکتی دست را نیز محدود می‌کند. این مشکل به واسطۀ شکل طراحی قلم‌های نوری به طور کامل برطرف شده است. قلم‌های نوری به شکلی ارگونومیک طراحی و ساخته می‌شوند. در نتیجه هنگام کار کردن با آن‌ها حرکات مچ دست محدود نمی‌شود و راحتی بیشتری به ارمغان می‌آورد.

. حساسیت به میزان فشار:

طراحی انجام گرفته در قلم‌های نوری به نوعی است که به میزان فشار دست نیز واکنش نشان می‌دهند. حساسیت به فشار در حالت عادی شاید چندان اهمیتی نداشته باشد اما برای طراحان و کسانی که با پردازش تصویر سر و کار دارند، یک امتیاز مهم به حساب می‌آید. به زبان ساده وقتی قلم را با فشار بیشتری روی صفحه حرکت دهید، خط رسم شده پررنگ‌تر و ضخیم‌تر خواهد بود. و بالعکس اگر قلم را با فشار کمی روی صفحه حرکت دهید، خط رسم شده کم‌رنگ‌تر و نازک‌تر می‌شود.

. انجام طراحی‌های پیچیده:

کسانی که در کار طراحی هستند، به طور مسلم با محدودیت‌های حرکتی موس‌ها آشنایی دارند. هرچقدر هم که در کار خود مهارت داشته باشید، باز هم ترسیم برخی خطوط به کمک موس با محدودیت‌های حرکتی همراه است. اینجاست که قلم‌های نوری به کمک طراحان می‌آیند. کاربرد قلم نوری در گرافیک مثل طراحی روی یک صفحۀ کاغذ ساده است: به همان شیرینی و لذت بخشی. طراحی ارگونومیک قلم نوری امکان حرکت‌های پیچیده را به کاربر می‌دهد و تسلط او را روی طراحی بیشتر می‌کند.

. دقت بالاتر قلم نوری:

حتی اگر کاربر در کار کردن با موس بیشترین مهارت را داشته باشد، همچنان میزان دقت قلم‌های نوری نسبت به کار کردن با موس‌ بالاتر است. دلیل این مسئله نیز به شکل طراحی قلم نوری و حساسیت بالای آن نسبت به حرکت‌های عرضی، طولی و میزان فشار وارده برمی‌گردد.

. حساسیت زاویه‌ای قلم نوری

ویژگی دیگر قلم‌های نوری، حساس بودن آن‌ها نسبت به زاویه‌ی رسم خطوط است. اکثر قلم‌های موجود در بازار حساسیت زاویه‌ای 60 درجه‌ای دارند. به این معنا که اگر قلم را با زاویه 60 درجه نسبت به صفحه تبلت بگیرید، بازهم می‌توانید خطوط مورد نظرتان را رسم کنید. تغییر زاویه باعث رسم خطوطی با ویژگی‌های متفاوت می‌شود. این مسئله برای ترسیم جزئیات طراحی اهمیت پیدا می‌کند.

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

مزایای قلم نوری

افرادی که قصد دارند توانایی های خود را در زمینه گرافیکی و طراحی دیجیتال محک بزنند، باید قلم نوری را انتخاب کنند. این محصول از مدل های ساده تا کاملاً حرفه ای برای کاربردهای گوناگون در بازار موجود است. وزن و ضخامت کم این قلم ها، جا به جایی آن ها را راحت کرده و آن را به وسیله ای کاربردی برای تمام هنرمندان طراحی تبدیل نموده است.

عدم نیاز به نصب نرم افزار مجزا از دیگر ویژگی های این وسیله کار آمد به حساب می آید.

توجه داشته باشید که برای راه اندازی و استفاده از این دستگاه باید در ابتدا درایور محصول خریداری شده را از سایت مرجع یا برند مورد نظر دانلود کرده و بر روی سیتم خود نصب کنید.

از دیگر مزایای قلم نوری میتوان اشاره کرد به :

  1. این وسیله برای خلق آثار هنری بی‌نظیر عمل می‌کند پس بهترین انتخاب برای طراحان کامپیوتری است. استفاده از قلم نوری در طراحی دیجیتال به هنرمند کمک می‌کند که خطوط نرم، صاف و طبیعی‌تری خلق کند که ایجاد آنها با موس بسیار سخت است. البته در مقایسه با تبلت‌های طراحی قلم‌های نوری دقت کمتری در طراحی دارند.
  2. ابعاد بسیار مناسبی دارد که با استفاده از قلم نوری فضای میزکار شما کارایی بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین باید گفت این قلم‌ها برای میزکار کوچک بسیار مناسب است و باعث خلوت‌تر شدن میزکار می‌شود.
  3. با قلم نوری اشاره به هر نقطه نمایشگر کار دقیق‌تری خواهد بود، به این معنا که قلم‌های نوری نسبت به موس‌ها هم دارای سرعت عمل بیشتری هستند و هم نشانگر را دقیق‌تر به نقطه مورد نظر هدایت می‌کنند.

ویژگی های یک قلم نوری خوب چیست؟

تعریف یک کاربرد قلم نوری خوب کار چندان ساده ای نیست زیرا به نیاز ها و خواسته هایی که شما به دنبال آن هستید، بستگی دارد. اگر همچنان یک طراح حرفه ای نیستید و هدف شما صرفا تمرین کردن است، نیازی به صرف هزینه های گزاف برای خرید تبلت نیست. یک دستگاه ساده مانند قلم نوری قلم نوری وکام مدل Wacom One by Small CTL-472-N انتخاب کنید که طی سال ها مورد آزمایش و تأیید قرار گرفته است.

اما اگر مجرب، حرفه ای و در حال کار هستید یا حداقل به زودی شروع به کار می کنید، حتما به مدل های مانیتوردار مانند قلم نوری تبلت گرافیکی وکام مدل CINTIQ FULL HD DTK فکر کنید. در حال حاضر، پروتاچ به شما این اطمینان را میدهد که این مدل بهترین قلم نوری مانیتوردار در محدوده قیمت خود است.

برای راهنمایی بهتر میتونید با تیم فنی پروتاچ در ارتباط باشید.

سازگاری قلم نوری با همه سیستم ها

همه قلم نوری ها در همه برندها با تمامی کامپیوتر ها و لپ تاپ هایی که سیستم عامل ویندوز و مک داردند، سازگارهستند. اما مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که همه این دستگاه ها ویندوز 7 به بالا رو ساپورت می کنند اما معمولا ویندوزهای اورجینال شاید خیلی در دسترس نباشند. بنابراین ما توصیه میکنیم برای راحتی و کارایی بهتر این دستگاه حتما ویندوزها، آخرین ورژن باشند و نرم افزارهایی هم که استفاده می کنند آخرین آپدیت ها باشند.

جمع‌بندی نهایی

قلم نوری کالایی بسیار کاربردی است که استفاده از آن در اموری مثل تصویرگری و طراحی دیجیتالی و یا فعالیت‌هایی که نیاز به دقت و تمرکز بالاتری دارد بهترین جایگزین برای موس است که به راحتی میان انگشتان دست قرار گرفته و کارکردن را برای کاربر سهل و آسان می‌کند.

قلم‌های نوری در ابعاد گوناگون و کاربردهای متنوعی در بازار موجود هستند که همین مسئله سبب می‌شود کاربر انتخاب ساده‌تری داشته باشد و بتواند متناسب با نیاز خود از امکانات آن بهره‌مند شود.

در حال حاضر در کشورمان برندهای مطرح جهانی مانند برند وکام با قیمت های مناسب عرضه می‌شود و در دسترس کاربران قرار دارد، با توجه به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره داشتیم می‌توانید یک انتخاب مناسب و آگاهانه داشته باشید.

انواع قلم نوری و کاربردهای گرافیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *