اندروید باکس

رمز و رازهای اندروید باکس

رمز و رازهای اندروید باکس

رمز و رازهای اندروید باکس موارد مختلفی دارد که ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با این دستگاه کوچک و کاربردی آشنا کنیم و مطالبی را بیان کنیم که کار با اندروید باکس برای شما راحت باشد و بتوانید از تمام قابلیت های آن بهره مند شوید . اگر مایل هستید تا اطلاعات کاملی از این دستگاه دیجیتال داشته باشید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اندروید باکس چیست ؟

اندروید باکس دستگاهی پیشرفته و مجهز به سیستم عامل Android است که می تواند قابلیت های یک تلویزیون هوشمند و اتصال به اینترنت را به هر تلویزیون و صفحه نمایشی اضافه کند.

متاسفانه این دستگاه با نام های دیگری مانند Android TV Box ، اسمارت باکس ، مینی کامپیوتر اندرویدی ، هوشمند ساز تلویزیون ، دستگاه IPTV ، تی وی باکس و … شناخته میشود که یک اشتباه رایج است ، زیرا تفاوت هایی بین این دستگاه ها وجود دارد همچون محدودیتی که در تی وی باکس ها وجود دارد و تنها نرم افزار های مشخصی مثل YouTube و Netflix را پشتیبانی میکند و قابلیت استفاده از هر نرم افرازی را ندارد .

به عبارت دیگر می‌توان گفت اندروید باکس دستگاهی است که تلویزیون غیرهوشمند شما را به یک دستگاه هوشمند که همه‌ی قابلیت‌های اندرویدی را دارد تبدیل می‌کند.

در گذشته یک پخش کننده خانگی پیچیدگی خاصی نداشت. استفاده از آن راحت و البته محدود بود . همانند دستگاه پخش کننده دی وی دی که استفاده از کلیدهای ریموت دستگاه چیز دشواری نبود.

اما امروزه خرید یک دستگاه پخش کننده خانگی دارای سیستم عامل به روز ، نرم افزارهای پیچیده و اتصال اینترنتی ، به دانش فنی کاربر و سلیقه او در طرز استفاده بهتر و راحت تر دستگاه کمک خواهد کرد و با محدودیت کمتر و قابلیت های نوین ، برطرف کننده نیاز های کاربر است.

گسترش و محبوبیت اندروید، بر هیچ شخصی پوشیده نمی باشد و این سیستم عامل، روز به روز محبوب تر از گذشته می شود. بنابراین لازم است که سیستم های قدیمی خود را مجهز به این سیستم عامل محبوب، در بیاوریم.

استفاده از اندروید باکس این قابلیت را به شما میدهد که از تلویزیون مانند یک گوشی یا تبلت اندرویدی استفاده کرده و انواع شبکه‌های اجتماعی مثل اپلیکیشن تلگرام، اینستاگرام را در کنار سرویس جیمیل و هچنین نرم‌ افزارهای پخش فیلم مثل YouTube و Netflix و فیلیمو و … ، انواع بازی‌های اندرویدی و… را روی تلویزیون اجرا کنید.

رمز و رازهای اندروید باکس

رمز و رازهای اندروید باکس

رمز و رازهای اندروید باکس

کاربرد های اندروید باکس

سیستم عامل اندروید، در سطح دنیا گسترده شده و کمتر کشوری می باشد که از این فناوری، آگاهیت نداشته باشد. بنابراین این تکنولوژی، وارد کشور ما نیز شده است.

امروزه بسیاری از سایت های ایرانی، پر طرفدار شده اند و کاربران زیادی آن ها را دنبال می کنند. برای مثال سایت هایی مانند آپارات، فیلیمو و نماوا، کاربران زیادی دارند و عمده ی آن ها، علاقه مند به تماشای محتوا بر روی بستر تلویزیون می باشند، و اگر تلویزیون آن ها از سیستم عامل پشتیبانی نکند، می توان با خرید و نصب اندروید باکس به تلویزیون، این مشکل اساسی را، حل کرد.

البته کارهای زیادی را می توان با این دستگاه های جذاب انجام داد که در زیر بخشی کوچکی از رایج ترین کاربردهای آن را توضیح دادیم :

  • پخش و استریم فیلم و برنامه های تلویزیونی با استفاده از نرم افزارهایی مانند Kodi، Amazon و آیو ، فیلیمو ، نماوا و …
  • نصب و اجرای انواع بازی های اندرویدی ( قابل اجرا با گیم پد یا کیبورد و ماوس)
  • نصب و اجرای انواع نرم افزارهای ارتباطی مانند Telegram، Instagram، Skype و …
  • وب گردی با استفاده از نرم افزارهایی مانند Chrome، Firefox و …
  • استفاده جهت سیستم های IPTV ( قابل استفاده در هتل ها و ساختمان های بزرگ)
  • استفاده در پروژه های دیجیتال

رم و حافظه اندروید باکس

همانطور که در گوشی های هوشمند مقدار حافظه و رم بسیار اهمیت دارد ، در دستگاه های اندروید باکس هم وجود مقدار حافظه و رم بالا بسیار حائز اهمیت است، برای اجرای بازی های سنگین و یا دیدن فیلم هایی با کیفیت 4K بهتر است اندروید باکس های با رم 4 و بالاتر انتخاب کنید.

اما اگر تنها استفاده شما از اندروید باکس برای وب گردی و دیدن فیلم و سریال از طریق نماوا و فیلمو است ، می توانید از اندروید باکس هایی با رم 2 گیگابایت استفاده کنید.

حافظه داخلی هم اهمیت زیادی دارد اما برای افرادی که برنامه های زیادی روی اندروید باکس خود نصب می کنند، البته به دلیل پشتیبانی اندروید باکس از کارت حافظه و USB می توانید برنامه ها و اطلاعات خود را به کارت حافظه جانبی و یا فلش و هارد انتقال دهید و حتی برنامه های مورد نیازتان را روی آن ها نصب کنید .

برای اطلاع بیشتر میتونید با تیم فنی پروتاچ در ارتباط باشید .

پورت های لازم در اندروید باکس

هر اندروید باکس باید حداقل 2 درگاه USB داشته باشد، پس زمانی که میخواهید یک مدل مناسب برای خرید اندروید باکس انتخاب کنید ، توجه داشته باشید که حتما بیشتر از 2 عدد پورت USB داشته باشد، زیرا با پورت USB می توانید همزمان هارد اکسترنال، موس و پد گیمینگ یا حتی اسپیکر جانبی متصل کنید.

پورت HDMI دیگر ویژگی مهم یک اندروید باکس است که با کمک آن می توانید محتوای ویدئویی خود را با کیفیت بالا تماشا کنید، گرچه یک عدد پورت HDMI برای دستگاه کفایت میکند، اما اندروید باکسی که 2 عدد پورت HDMI داشته باشد ارزش بسیار بالایی دارد.

پس اگر علاقه مند به دیدن ویدئوهای 4K هستید، حتما خرید اندروید باکسی را در نظر بگیریرد که از HDMI 2.0 پشتیبانی کند.

پورت LAN دیگر پورت لازم برای اندروید باکس است که برای اتصال اینترنت پرسرعت و بیشتر و متصل کردن مودم به دستگاه لازم هر کاربر می شود .

باید توجه داشته باشید که اندروید باکس حتما باید از بلوتوث هم پشتیبانی کند زیرا اگر بلوتوث را پشتیبانی نکند نمی توانید یک سری از اتصالات مانند اتصال اسپیکر و گوشی را به اندروید باکس با بلوتوث محقق کنید و نیاز به تبدیل دارید.

طرز استفاده از اندروید باکس

هر بسته اندروید باکس باید دارای خود دستگاه، کابل HDMI، آداپتور برق و ریموت باشد .

پس از اطمینان از اتصال صحیح کابل HDMI ابتدا فیش اتصال آداپتور را به دستگاه متصل کنید و سپس آداپتور برق را به پریز متصل کنید. اکثر دستگاه های اندروید باکس کلید روشن و خاموش کردن فیزیکی ندارند و به محض اتصال به برق روشن می شوند. طبیعتا بسته به مدل خریداری شده در صورتی که برق متصل شود و دستگاه روشن شود، حتما نشانگر LED دستگاه روشن خواهد شد.

باید دقت داشته باشید که از کابل همراه دستگاه و یا در صورت ضرورت از کابل HDMI با ورژن 2 به بالا استفاده بفرمایید.

استفاده از کابل اتصال HDMI نامناسب ممکن است به کیفیت و کمیت و تجربه کاربری شما لطمه وارد کند.

بهتر است در صورت داشتن سیستم صوتی حرفه ای حتما اندروید باکس را به آمپلی فایر متصل کنید و سپس آمپلی فایر را به تلویزیون متصل کنید.

همینطور شما میتوانید برای استفاده از ویژگی HDMI CEC قطعا از اتصال به پورت مناسب سمت آمپلی فایر و تلویزیون مطمین شوید.

از آنجا که سیستم عامل اندروید منبع باز و رایگان است ، تولید سخت افزار بر اساس آن و فروخته شدن بسیار ارزان تر است.
در حالی که عمدتا در تلفن های هوشمند استفاده می شود ، می توان آن را روی جعبه های کوچکی که از همان سخت افزار استفاده می کنند نصب کرد اما گزینه های ورودی و خروجی بهتری را ارائه می دهد.

ریموت ایر ماوس

بسیاری از دستگاه های اندروید باکس نیازمند به ریموت ایر می باشند که باید خودتان آنها را به ریموت ایر تجهیز کنید.

ریموت های ایر کنترل دستگاه و اپلیکیشن ها را با استفاده از نشانگر موس راحت تر می کنند. همه ی ریموت های ایر همراه با دانگل اتصال به USB ارایه می شوند که به صورت معمول داخل بخش باطری قرار داده شده است. دانگل گیرنده ریموت را به یکی از پورت های USB اندروید باکس متصل کنید.

توجه داشته باشید برای استفاده از قابلیت ایر (موس) این ریموت ها ابتدا باید کلید مربوط به آن را به روی ریموت روشن کنید، هرچند که برخی از مدل های به محض حرکت ریموت فعال می شوند.

رمز و رازهای اندروید باکس

رمز و رازهای اندروید باکس

نصب برنامه ها در اندروید باکس

روش اصلی نصب برنامه ها در اندروید باکس استفاده از فروشگاه Google Play است.
برای ورود به سیستم و بارگیری برنامه ها ، به یک آدرس Google Gmail نیاز دارید.
گرچه ، برنامه ها می توانند از مکان های دیگر مانند وب سایت ها نصب شوند.
Android از پرونده هایی به نام APK استفاده می کند که مانند فایل EXE برای ویندوز از هرجایی قابل نصب است.

مصرف اینترنت در اندروید باکس

مصرف اینترنت در دستگاه‌های هوشمندساز تلویزیون کاملا به برنامه‌ها و فیلم‌هایی بستگی دارد که قصد اجرای آن را در دستگاه خود دارید. در واقع، پخش یک فیلم در اندروید باکس شما دقیقا همان اندازه از اینترنت شما مصرف می‌کند که همان فیلم را توسط گوشی خود پخش کنید و حتی یک بیت هم بیشتر مصرف نمی‌شود.

در مورد میزان مصرف برق توسط این دستگاه هم خیال‌تان آسوده باشد. چرا که مصرفی بسیار کمتر از موبایل‌ها دارند.

اتصال گوشی‌ به اندروید باکس

اتصال گوشی‌های هوشمند به اندروید باکس‌ها با کمک برنامه‌ها و ابزارهای جانبی مثل Miracast و AirPlay  و مودم وای فای امکان‌پذیر است؛ اما ممکن است با مشکلات و چالش‌هایی همراه باشد. به ویژه اگر گوشی شما اپل باشد، احتمالا گوشی آیفون شما سخت‌تر با این دستگاه سازگار می‌شود. به همین دلیل پروتاچ به تمام مشتری های خود توصیه می‌کند به منظور اتصال گوشی آیفون و اندروید خود با هوشمندسازهای تلویزیون از دانگل‌های HDMI استفاده کنند.

نکات مهم در مورد اندروید باکس
  • تنظیم ساعت باید به صورت دستی باشد

باید توجه داشت که تاریخ و ساعت دستگاه را حتما به صورت دستی تنظیم کنید و از حالت اتومات خارج کنید . زیرا اگر تنطیمات ساعت و تاریخ دستگاه بهم بریزد ممکن است موجب اخلال در عملکرد آن شود .

اتفاق دیگری که باید به آن دقت کرد ، ریست شدن دستگاه در صورت قطع شدن برق از دستگاه است .
اگر ساعت و تاریخ دستگاه را تنطیم کرده باشید ، زمانی که دستگاه رو خاموش میکنید اتفاقی برای تنظیمات نمی افتد ؛ اما اگر برق متصل به دستگاه به هر دلیلی قطع و وصل شود تنظیمات یه حالت پیش فرض باز میگردد و لارم است مجدد تنظیمات دستگاه رو درست کرد .

لذا پیشنهاد تیم فنی پروتاچ این است که حتما تنظیمات ساعت دستگاه را به صورت دستی تنظیم کنید .

  • از نصب برنامه های ویروسی پرهیز کنید

نصب برنامه ویروسی آسیب زیادی به دستگاه و عملکرد آن میزند ، باید دقت کنید از هر سایت یا منبع نا شناخته ای برنامه بر روی اندروید باکس نصب نکنید تا دستگاه شما دچار مشکل نشود .

  • خودتان اندروید باکس را فلش نکنید  

به هیچ وجه خودتان دستگاه را فلش نکنید و بدون اطلاع از نحوه درست انجام دادن این کار ، اقدام به رام زدن دستگاه نکنید .
تنها یک عملکرد اشتباه حین فلش کردن اندروید باکس ممکن است باعث از بین رفتن دستگاه بشود .
پس اگر مشکلی برای دستگاهتان پیش آمد ، حتما دستگاه را به دست یک تعمیر کار حرفه ای اندروید باکس بسپارید و یا با بخش تعمیرات پروتاچ در ارتباط باشید تا مشکلتون بر طرف بشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *