گیمبال

استبلایزر و کاربرد آن برای تولید محتوا

استبلایزر و کاربرد آن برای تولید محتوا

استبلایزر و کاربرد آن برای تولید محتوا امروزه خیلی مورد بررسی کاربران فضای مجازی قرار گرفته ، اگه شما هم از علاقه مندان به تولید محتوا هستید تا پایان این مقاله همراه تیم پروتاچ باشید.

استبلایزر که به آن گیمبال نیز گفته میشود وسیله‌ای است که به شما امکان می‌دهد در حین حرکت از دوربین خود فیلم‌های ثابت و صافی بگیرید، به عبارتی دیگر گیمبال یک تثبیت‌کننده دوربین فشرده است که با کمک الگوریتم‌های کامپیوتری، از لرزش‌های ناخواسته در فیلم جلوگیری میکند.

استبلایزر و کاربرد آن برای تولید محتوا

استبلایزر و کاربرد آن برای تولید محتوا

استبلایزر و کاربرد آن برای تولید محتوا

استبلایزر یک دستگاه دستی است که می تواند توسط یک فیلمبردار کار کند. هدف اصلی آن کاهش لرزش فیلم های دستی و ارائه خروجی فیلم تمیز و صاف در هنگام عکسبرداری از مواردی مانند عکس های ردیابی است.

آنها با پایه دوربین و ردیاب های حرکتی ساخته شده اند تا هرگونه حرکت ناخواسته را حس کنند. گیمبال به محض تشخیص حرکت، از الگوریتمی برای کنترل محورهای خود و خنثی کردن آن در صورت وقوع استفاده می کند.
بنابراین فیلم ثابت می‌ماند، زیرا مدارها از تکان دادن دوربین به جلو و عقب جلوگیری می‌کردند. و در عین حال فوق العاده آرام است و سر و صدا ایجاد نمی کنند. این دقیقا همان چیزی است که کاربران فضای مجازی برای تولید محتوا لازم دارند.

برای مثال اگر دوربین شما در جهت عقربه‌های ساعت کج شود، این الگوریتم به محور خود می گوید که در خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت کند تا دوربین ثابت بماند. و تمام این پردازش داده ها در یک ثانیه اتفاق می افتد که به نوع خود حیرت آور است.

اگر برایتان سوال شده که “اگر بخواهم عمداً دوربین را جابجا کنم چه؟” نگران نباشید چون این دستگاه ها به اندازه کافی پیچیده هستند تا تفاوت بین حرکت عمدی و حرکت دوربین ناخواسته را تشخیص دهند.

گیمبال متناسب موبایل

تثبیت کننده های تلفن هوشمند از سه محور و موتور داخلی استفاده می کنند تا با خنثی کردن حرکت شما، تلفن هوشمند را ثابت نگه دارد و در نتیجه می توانید عکس های ثابتی ایجاد کنید.

smartphone stabilizer

smartphone stabilizer

تفاوت گیمبال و Steadicam

Steadicam تثبیت کننده دستی OG است که از دهه 1970 به بازار آمده است. این محصول در سال 1977 برنده جایزه اسکار برای دستاوردهای علمی یا فنی شد و تا کنون تغییر چندانی نکرده است.

Steadicams هزینه بسیار بیشتری نسبت به گیمبال دارند.

هالیوود سال‌ها است که فیلم‌هایی با ثبات شگفت‌انگیز تولید می‌کند، با این حال آنها به هیچ یک از این فناوری جدید گیمبال متکی نبودند. در عوض، آنها از تثبیت کننده های مکانیکی فانتزی به نام Steadicams استفاده کرده اند. این دستگاه های بزرگ از دسته ای از وزنه های تعادل بزرگ، وزنه های تعادل کوچک، مهره ها، پیچ ها، فنرها و موارد دیگر برای مقابله مکانیکی با لرزش دوربین استفاده می کنند.

Steadicams

Steadicams

گیمبال ها پدیده ای جدیدتر هستند، آنها از نظر فنی پیشرفته تر از تثبیت کننده های مکانیکی هستند، اما استودیوهای فیلمبرداری حرفه ای از تجهیزات دوربینی استفاده می کنند که برای کنترل موتورهای الکترونیکی بسیار بزرگ است.

gimbal stabilizer

gimbal stabilizer

اکثر کاربران GoPro، iPhone و DSLR مایلند از گیمبال ها برای تثبیت ویدئو استفاده کنند. بسیاری از فیلمبرداران آرزو می کنند که بتوانند یک گیمبال موتوری برای دوربین های فیلمبرداری عظیم خود داشته باشند.

لازم به ذکر است که تثبیت کننده های مکانیکی برای GoPros، تلفن ها و دوربین های DSLR وجود دارد اما به اندازه کافی موثر نیستند و استفاده از آنها نیاز به مهارت ماهرانه دارد.

مزایا و مضرات استفاده از گیمبال چیست؟

گیمبال‌ها در واقع مزایا و معایب زیادی نسبت به Steadicam دارند. در حالی که کوچکتر و سریعتر تنظیم می شوند، نیازی به اتصال به اپراتور ندارند. به این ترتیب، می‌توان گیمبال‌ها را از طریق پنجره‌ها یا داخل خودروها قرار داد و جلوه‌های فوق‌العاده‌ای را برای یک صحنه یا فیلم ارائه کرد.

گیمبال ها عالی هستند، و در حالی که جایگزینی مقرون به صرفه برای Steadicams محسوب میشوند ، دارای چند اشکال کوچک هستند که ما آنها را به شما بیان میکنیم :

گیمبال ها به برق نیاز دارند، اگر خارج از خانه عکس می‌گیرید، حتما بررسی کنید که باتری یا تجهیزات شارژ اضافی دارید.
گیمبال ها برای دوربین های مختلف نیاز به تنظیم مجدد دارند. اگر با یک دوربین عکاسی می کنید مشکلی نیست، اما استفاده از چندین دوربین نیاز به تنظیم مجدد گیمبال در هر بار دارد.
آنها از نظر ارگونومی عالی نیستند، یعنی مانند بازی های ویدیویی برای مدت طولانی، استفاده از گیمبال برای مدت طولانی می تواند بازوها و دست های شما را دچار گرفتگی کند.

گیمبال ها در دو نوع متداول تثبیت 3 محوره و 2 محوره

تثبیت کننده های 3 محوره هر سه نوع حرکت ( بالا/پایین ، چپ/راست و جلو/عقب ) را خنثی می کنند تا شما هیچ نگرانی برای تاری یا عدم وضوح عکس و فیلم خود نداشته باشید.
همین امر موجب می‌شود که حرفه‌ای‌هایی که می‌خواهند لرزش دوربین را تا حد ممکن از بین ببرند،  گیمبال های سه محوره را انتخاب کنند.

سه محور چرخش: Pitch (با نام مستعار شیب)، انحراف (با نام مستعار پان) و رول

سه محور چرخش: Pitch (با نام مستعار شیب)، انحراف (با نام مستعار پان) و رول

تثبیت کننده های 2 محوره فقط حرکت عمودی را جبران می کنند که اگر هیچ حرکت متحرک یا کج روی سه پایه انجام ندهید می تواند برای استفاده شما مناسب باشد.
گیمبال های 2 محور سبک تر هستند زیرا فقط دو موتور دارند و به همین دلیل باتری کمتری مصرف می کنند.

در زمینه عکاسی/فیلمبرداری، محورها بیشتر به عنوان Tilt، Roll و Pan شناخته می شوند.

در زمینه عکاسی/فیلمبرداری، محورها بیشتر به عنوان Tilt، Roll و Pan شناخته می شوند.

منبع انرژی گیمبال

گیمبال ها به دو روش مختلف تغذیه می شوند.

نوع اول از باتری های قلیایی استفاده می کند که باید مرتباً تعویض شوند.
نوع دوم از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کند که می توانید آنها را دوباره شارژ کنید.

البته لازم میدونم این نکته رو به شما یاد آوری کنم که باتری های قلیایی بیشتر از لیتیوم یون عمر می کنند.

وزن گیمبال

وزن استبلایزر نیز بسیار مهم است. پیشنهاد من به شما این است که یک گیمبال انتخاب کنید که بیش از 2 پوند ( معادل 0.9 کیلوگرم ) وزن نداشته باشد.

زیرا اگر مجبور باشید دوربین را برای مدت طولانی نگه دارید، . وزن گیمبال همراه با وزن دوربین، به‌سرعت بازوهای شما را خسته می‌کند.

پس حتما قبل از خرید مطمئن شوید که گیمبال شما هم سبک و هم با کیفیت باشد.

سازگاری نرم افزار

همچنین، در مورد اینکه گیمبال از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کند و سازگاری آن با دوربین، تلفن هوشمند، رایانه و غیره شما، تحقیق کنید. به این ترتیب می‌توانید از گیمبال بهره بیشتری ببرید.

اگر بدون تحقیق و اطلاع قبلی از سازگاری دوربین خود و استبلایزر ، آن را خریداری کنید ممکن است دوربین با گیمبال ست نشود و خرید شما کاملا بدون استفاده قرار بگیرد.

برای مثال اگر گیمبال شما با گوشی هوشمند شما سازگار باشد انجام برخی کارها بسیار راحت تر است. مثلا می‌توانید حرکت دوربین خود را کنترل کنید یا به صورت دستی تنطیم کنید که چه زمانی ضبط از طریق تلفن شروع شود.

جمع بندی

گیمبال ها یک نوآوری انقلابی در دنیای سینما و فیلم برداری هستند. آنها راه را برای فیلمسازان مشتاق، به ویژه آنهایی که بودجه کمی دارند، هموار می کنند تا فیلمی یکپارچه، ثابت و بدون لرزش بسازند.

در گذشته، این امری تجملی به حساب می آمد که فقط در اختیار تولیدات هالیوود بود. خوشبختانه، اکنون که گیمبال ها به طور گسترده در دسترس هستند، به پول زیادی یا تمرین زیادی نیاز ندارید تا بتوانید فیلمی روان را که می خواهید دریافت کنید. شما فقط باید به دنبال گیمبال مناسب خود باشید.

امروزه اینترنت مملو از بررسی همه مارک ها و انواع گیمبال ها است.  شما با چند سرچ ساده می توانید یک گیمبال برای دوربین DSLR، گوشی هوشمند، GoPro یا حتی پهپاد خود تهیه کنید.

امیدوارم این مقاله در مورد گیمبال اطلاعات کافی به شما داده باشد. اگر شما نکته ای برای گیمبال دارید که ما از دست داده ایم میتوانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *