گیمبال

چگونه یک گیمبال راه اندازی کنم؟

چگونه یک گیمبال راه اندازی کنم؟

چگونه یک گیمبال راه اندازی کنم؟ سوالی است که ممکن است ذهن خیلی از مشتاقان خرید این کالا را مشغول کرده باشد.
تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا جواب سوال خود را بگیرید .

به بیان صریح، گیمبال ها دستگاه های شگفت انگیزی هستند. با تجربه بسیار کم و هزینه نسبتاً کم، می توانید به حرکت نرم دوربین دست یابید که قبلاً یک اپراتور Steadicam آموزش دیده با تجهیزاتی به ارزش ده ها هزار دلار را می گرفت. در این مقاله به این خواهیم پرداخت که چگونه یک گیمبال را راه اندازی کنیم.

تقریباً هر سینماگری می خواهد عمق و پویایی ایجاد کند، اما گفتن آن آسان تر از انجام دادن است. جابجایی دوربین اغلب ضروری است، اما به ندرت ساده است. برای چندین دهه، دوربین یا با تجهیزات بزرگ و گران قیمت مانند عروسکی جابه‌جا می‌شد، یا تکان می‌خورد، بی‌ثبات و دیوانه‌وار، مانند دوربین‌های دستی که در گذشته بیشتر رایج بود.

Movi اولین گیمبال های دستی را در سال 2015 عرضه کرد و در حالی که هنوز نسبتاً گران بودند، این فناوری به سرعت کپی شد و دستگاه های ارزان تری راهی بازار شدند. گیمبال‌های فعلی متفاوت از Steadicam هستند زیرا از موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند، نه یک لولای مکانیکی برای تثبیت حرکت دوربین. این موتورهای الکتریکی حرکت اپراتور را حس می کنند و صدها بار در ثانیه با آن مقابله می کنند. به همین دلیل، گیمبال ها برای کارکرد مؤثر به تجربه بسیار کمتری نیاز دارند و اکثریت قریب به اتفاق کاربران گیمبال خودآموز هستند.

گیمبال تفاوت بین حرکات عمدی شما و وقفه های کوچک و ناخواسته مانند لرزش را حس می کند.

موتورهای بی‌صدا داخل گیمبال نتیجه‌ای را به شما می‌دهد که فوق‌العاده حرفه‌ای به نظر می‌رسد ( موتورهای تثبیت‌کننده همان موتورهایی هستند که در پهپادها دریافت می‌کنید. )

به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا روی گیمبال ها سرمایه گذاری کرده اند. آن‌ها بسیار ارزان‌تر از جایگزین‌های «مناسب» هالیوودی مانند استیدیکم‌ها هستند و نتایج عالی را به همراه دارند. استفاده از گیمبال نیاز به اپراتور دوربین اختصاصی را از بین می‌برد و در عین حال فیلم‌هایی با کیفیت و پایدار ارائه می‌کند.

مانند تمام تجهیزات دوربین، گیمبال ها ارزان نیستند. مگر اینکه بخواهید محتوایتان بی نظیر یا همانند تصاویر بی نقص جلوه های ویژه باید کمی هزینه کنید. بسته به اینکه از چه دوربینی استفاده می کنید، یک گیمبال می تواند از 100 تا 1000 دلار قیمت داشته باشد.

چگونه یک گیمبال راه اندازی کنم؟

چگونه یک گیمبال راه اندازی کنم؟

چگونه یک گیمبال راه اندازی کنم؟

بالانس کردن

شاید مهم ترین و سخت ترین بخش راه اندازی یک گیمبال بالانس کردن دوربین یا گوشی روی استبلایزر باشد ، زیرا انجام این کار نیاز به مهارت دارد و اگر نتوانید به درستی بالانس کنید، حین استفاده از گیمبال دچار مشکل می شوید.

موارد زیادی به گارانتی پروتاچ مراجعه کردند و فکر میکردند که گیمبالی که خریداری کردن دچار مشکل شده، اما تنها با بالانس درست دوربین روی گیمبال متوجه شدند که دستگاه هیچ مشکلی نداشته و به دلیل بالانس اشتباه در کارکرد دستگاه اختلال ایجاد میشد .

گیمبال هایی مانند DJI Ronin RSC-2 یا Crane Weebil-S برای کسانی که مشکل بالانس دارند پیشنهاد خوبی است. بالانس کردن در این راه‌اندازی مستقیم است زیرا تنظیمات آنقدر سبک است که موتورها می‌توانند حتی دکلی که تعادل ضعیفی دارد با کمی مشکل جبران کنند.

نقطه ضعف این تنظیمات تمرکز است. یا باید فاصله ثابتی از سوژه خود داشته باشید یا به فوکوس خودکار داخلی دوربین تکیه کنید. از آنجایی که لنزهای ثابت فاقد حلقه های فوکوس هستند، به دلیل محدودیت وزن، نمی توانید موتور فوکوس یا سیستم بی سیم از راه دور را نصب کنید.

چه گیمبالی را انتخاب کنیم ؟

قبل از خرید گیمبال ابتدا باید دوربین مناسب دستگاه خود را انتخاب کنید، باید بدانید که برای مثال از دوربین DSLR شما پشتیبانی می کند یا خیر.

تامین کنندگان گیمبال اغلب فهرستی از دستگاه های پشتیبانی شده خود دارند. به عنوان مثال، Zhiyun لیستی از دوربین های سازگار با Crane M3 Gimbal خود را دارد.

شرکت ژیون با هر گیمبالی که به بازار توزیع میکند ، لیستی از دوربین هایی که با اون گیمبال سازگاری دارند را ارائه میکند تا کار را برای کاربران خود راحت تر کند.

مراحل راه اندازی گیمبال:

1. دوربین خود را آماده کنید
ابتدا مطمئن شوید که دوربین شما برای عکسبرداری آماده است. قبل از نصب دوربین، بررسی کنید که باتری، کارت حافظه و سایر تنظیمات صحیح باشند.

اکنون که دوربین آماده است، همه بازوهای تنظیم را شل کنید تا بتوانید دوربین خود را به راحتی سوار کنید.

2. راه اندازی دوربین
سپس دوربین خود را روی صفحه پایه قرار دهید و آن را محکم ببندید. مطمئن شوید که شل نباشد که در حین استفاده دوربین رها شود و خسارت زیادی را متحمل شوید

3. کالیبراسیون
منظور همان بالانس کردن است که بالاتر نیز به آن پرداختم .
پس از نصب ایمن دوربین روی گیمبال، باید توزیع وزن را کالیبره کنید. البته این موضوع خیلی هم سخت نیست و اگر چند دقیقه براش وقت بزارید میتوانید آن را انجام دهید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که بازوهای زمین را تنظیم کنید. برای گیمبال 3 محوره، دوربین نباید به جلو یا عقب متمایل شود. همچنین نباید در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد.

باید کاملاً ثابت باشد انگار روی سه پایه است. سپس دوربین خود و سپس خود گیمبال را روشن کنید. به محض اینکه آن را روشن کنید، دوربین خود را به تعادل کامل تنظیم می کند.

4. توابع را فعال کنید
اکنون، تنها چیزی که نیاز دارید این است که دستورالعمل‌های گیمبال خود را برای فعال کردن عملکردهای خاص دنبال کنید.

برای مثال حرکت با سوژه را فعال کنید یا … این بدان معنی است که دوربین حرکات دست شما را دنبال می کند. این برای ردیابی عکس ها عالی است.

به عنوان مثال، اگر می خواهید دوربین مطابق با حرکات شما به جلو و عقب متمایل شود، باید دکمه جوی استیک را دو بار فشار دهید.

هر برند گیمبال ترکیبی از دکمه‌های خاص خود را دارد که برای انجام هر کاری که می‌خواهید دوربین انجام دهد، باید آنها را فشار دهید. بنابراین، در ابتدا کمی آزمایش لازم است تا زمانی که به کار با گیمبال خاص خود عادت کنید.

استفاده از گیمبال بسیار آسان است. پس از راه‌اندازی، تمام کار سخت پیدا کردن چیزی جالب برای فیلم‌برداری است.

اگر از GoPro یا iPhone استفاده می کنید، می توان از یک گیمبال کوچک دستی استفاده کرد. گیمبال‌های آیفون معمولاً به لطف گیره‌های قابل تنظیم خود می‌توانند GoPros را نیز در خود جای دهند، اگرچه گیمبال GoPro سازگاری مستقیم‌تری دارد. من برای شما عزیران فهرست‌هایی از بهترین گیمبال‌ها برای آیفون‌ها { بهترین گیمبال 2 محوره Zhiyun Smooth 5 ، DJI OM 4 SE ، DJI Osmo Mobile 6 ، Zhiyun Smooth X } تهیه کرده‌ام.

از طرف دیگر اگر می خواهید از گیمبال با دوربین DSLR یا دوربین فیلمبرداری خود استفاده کنید، به یک گیمبال بزرگتر نیاز دارید. این گیمبال های بزرگتر البته هزینه بسیار بیشتری نیز خواهند داشت. لیستی از بهترین گیمبال ها برای DSLR است { DJI RS 3 بهترین برای اکثر مردم ، DJI RS 3 Pro برای بارهای بزرگتر ، Zhiyun Weebill 3 ، Zhiyun Crane 3S ، Zhiyun Crane M3 }

هنگامی که گیمبال خود را دریافت کردید، دستورالعمل‌های مربوط به اتصال GoPro/تلفن/DSLR/دوربین ویدیویی خود را دنبال می‌کنید و میتوانید آن را آماده استفاده کردن کنید. فقط توجه داشته باشید که گیمبال فقط برای خنثی کردن حرکات و لرزش های بسیار کوچک طراحی شده است و نه تحرکات بزرگ، برای مثال اگر از پله‌ها بالا می‌روید، کل دوربین بالا و پایین می‌رود. اگر این را نمی خواهید، همچنان باید دوربین را به طور هدفمند به سمت بالا در یک خط صاف نگه دارید.

اگر در راه اندازی گیمبال خود مشکل داشتید میتوانید مشکلتان را با تیم فنی پروتاچ در میان بگذارید تا راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *